Lesná železnica vo Viseu de Sus
Na úvod niekoľko základných informácii. Lesná železnica Viseu de Sus bola postavená v roku 1932 v údolí rieky Vaser. Táto približne 60km dlhá dolina sa nachádza na severe Rumunska a končí na hranici s Ukrajinou. Dôvod výstavby lesnej železnice bol rovnaký, ako pri vačšine lesných železníc na Slovensku alebo inde - veľký rozmach ťažby dreva a nepostačujúca kapacita a rýchlosť iných dopravných prostriedkov (tu konkrétne splavovania).
Splavovanie bolo teda nahradené úzkorozchodnou lesnou železnicou s rozchodom 760mm. Zavedená tu bola parná trakcia, ktorú zastupovali lokomotívy domácej výroby (Resita) aj zahraničnej (Krauss), neskôr sa tu tiež objavila motorová trakcia v podobe lokomotív od domácej firmy Faur.
Dĺžka hlavnej trate dosiahla 46,3km, okrem nej bolo vybudovaných aj niekoľko odbočiek, z nich najdlhšia mala 13km a odbočovali z nej ešte dve ďalšie trate. Postupne sa ale prevádzkovaná dĺžka skacovala, hlavná trať dnes meria 42,5km a jediná odbočka je dlhá 6,8km. (mapa)
Zaujímavosťou tejto lesnej železnice je, že ostala v takmer nepretržitej prevádzke až dodnes, a navyše od jej výstavby až do súčasnosti slúži svojmu pôvodnému účelu - zvozu vyťaženého dreva. Za zmienku tiež stojí, že v údolí rieky Vaser je toto jediná dopravná komunikácia - súvisle popri nej nevedie žiadna cesta. Niekoľko ciest tu pravdaže existuje - vedú od dôležitých miest nakladanie dreva hore do hôr. Jediné vozidlá, ktoré sa však dajú stretnúť na týchto cestách sú tie, ktoré sem priviezla železnica. Tej na to slúži upravený plošinový vozeň.
No okrem pôvodného účelu má železnica už niekoľko rokov aj inú funkciu - funkciu turistickej železnice. Parné lokomotívy stále udržované v kondicií ťahajú vlaky s turistami po 21km dlhom úseku trate. V roku 2008 sa zdalo, že celej železnici odbilo, keď ju v lete postihla ničivá povodeň, ktorá vážne poškodila trať na mnohých miestach (niekoľko fotografií z katastrofy nájdete tu). Vďaka veľkej finančnej pomoci zo Švajčiarska však bola železnica prakticky hneď obnovená a znovu spustená do prevádzky pre turistov aj na odvoz dreva.
A tu je niekoľko fotopostrehov z mojej návštevy tohto unikátu v júli tohto roku. Na moju smolu, parné mašiny som videl len z vlaku, keď sa ráno chystali pred hajcom na jazdy...